Firma Bez Długów
Specjalizujemy się w procedurze sprzedaży spółek, co może stanowić optymalne rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Kontakt z nami
Zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta od poniedziałku do piątku 08:00 – 16:00.
Moral hazard, czyli ryzyko pokusy nadużycia, stanowi jedno z fundamentalnych zagadnień zarówno w doktrynie ekonomicznej, jak i w analizach prawno-instytucjonalnych dotyczących funkcjonowania pomocy publicznej w gospodarce rynkowej. Pojęcie to odnosi się do sytuacji, w której jeden z uczestników obrotu – objęty ochroną lub wsparciem finansowym – podejmuje działania bardziej ryzykowne lub mniej odpowiedzialne, zakładając, że ewentualne negatywne konsekwencje zostaną pokryte przez inny podmiot (np. Skarb Państwa, fundusz gwarancyjny, inwestora lub instytucję publiczną).
W kontekście prawa restrukturyzacyjnego i oddłużania przedsiębiorstw, ryzyko moral hazard staje się szczególnie aktualne przy projektowaniu mechanizmów pomocy publicznej udzielanej firmom zagrożonym niewypłacalnością – niezależnie od tego, czy forma wsparcia przybiera postać subwencji, pożyczki preferencyjnej, gwarancji kredytowej, czy dokapitalizowania.
Zgodnie z prawem Unii Europejskiej, a w szczególności z art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), pomoc publiczna może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym tylko wtedy, gdy nie zakłóca konkurencji w sposób sprzeczny ze wspólnym interesem. W tym kontekście ryzyko moral hazardu jest traktowane jako zagrożenie systemowe, mogące prowadzić do:
W doktrynie podkreśla się, że niekontrolowane wsparcie może zachęcać zarządy spółek do działań lekkomyślnych, z przekonaniem, że państwo i tak „nie pozwoli im upaść”. Przykładami takich sytuacji są m.in. niedoszacowane programy wsparcia firm transportowych, które mimo systemowych strat otrzymywały kolejne instrumenty ratunkowe, bez realnego wymogu wdrażania planów naprawczych.
Pomoc publiczna w restrukturyzacji może przyjąć formę:
W każdym z powyższych przypadków pojawia się ryzyko, że przedsiębiorca zamiast przeprowadzić głęboką reformę organizacyjną i kadrową (np. zmienić prezesa lub szukać prezesa z kompetencjami sanacyjnymi), uzna wsparcie za substytut realnych działań naprawczych.
Spółka A z branży produkcyjnej, mimo narastających strat, przez lata utrzymywała się na rynku dzięki powtarzającym się programom wsparcia regionalnego. Kolejne pożyczki (również typu pożyczka dla zadłużonej firmy), były wykorzystywane do pokrywania strat bieżących, zamiast do inwestycji rozwojowych czy redukcji kosztów. Pomoc publiczna, choć formalnie zgodna z procedurami, w praktyce doprowadziła do przedłużania sztucznego życia spółki bez perspektyw, co stanowi klasyczny przykład moral hazard.
Aby ograniczyć ryzyko moral hazardu, prawo UE oraz regulacje krajowe (w tym rozporządzenia Ministra Finansów) przewidują obowiązek przedstawienia realistycznego i wiarygodnego planu restrukturyzacyjnego, zawierającego:
Zasada tzw. udziału własnego (burden sharing) zakłada, że beneficjent pomocy publicznej powinien ponieść odpowiednią część kosztów restrukturyzacji. W praktyce oznacza to, że:
Coraz częstszą praktyką staje się nabywanie spółek w stanie upadłości lub w restrukturyzacji przez wyspecjalizowane podmioty inwestycyjne. Choć działania takie są zgodne z mechanizmami rynku, mogą prowadzić do patologii, jeśli:
W takich przypadkach nieuczciwe praktyki łączą się z pojęciem nadużycia celu prawnego – naruszając istotę pomocy publicznej i prowadząc do destabilizacji rynku.
Polskie i unijne prawo nakłada obowiązek prowadzenia publicznych rejestrów pomocy publicznej, takich jak SUDOP (System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej), dzięki którym można weryfikować:
Takie dane mogą być również wykorzystywane przez podmioty komercyjne wyszukujące okazje inwestycyjne – np. poprzez filtrowanie spółek z dotacjami i problemami płynnościowymi, które są gotowe powiedzieć: sprzedam zadłużoną spółkę.
Istotną rolę w przeciwdziałaniu moral hazard odgrywają także:
Trybunał Sprawiedliwości UE wielokrotnie wskazywał, że pomoc publiczna może być uznana za niedozwoloną, jeśli zniekształca warunki konkurencji poprzez utrzymanie nieefektywnych podmiotów. Przykładowo, w sprawie T-319/12 Komisja Europejska zakwestionowała pomoc dla niemieckiego przewoźnika lotniczego jako nieproporcjonalną i bez realnego planu restrukturyzacyjnego.
W polskim orzecznictwie i praktyce administracyjnej podejmowano decyzje o obowiązku zwrotu pomocy publicznej udzielonej na podstawie nieaktualnych danych finansowych lub bez weryfikacji zdolności do odzyskania rentowności.
Moral hazard, choć zakorzeniony w ekonomii, ma głęboki wymiar prawny i instytucjonalny. Skuteczne zapobieganie nadużyciom w kontekście pomocy publicznej wymaga:
Tylko wtedy pomoc publiczna może służyć rzeczywistej restrukturyzacji i stabilizacji gospodarczej, a nie stać się narzędziem do konserwowania nieefektywności i przesuwania odpowiedzialności z podmiotu na państwo.
Specjalizujemy się w procedurze sprzedaży spółek, co może stanowić optymalne rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta od poniedziałku do piątku 08:00 – 16:00.
© 2025 · Firma Bez Długów · Wszelkie prawa zastrzeżone.
Skorzystaj z darmowej konsultacji prawnej!