Biuro Obsługi Klienta 24h/7
+48 500 275 000

Kredyt preferencyjny (z gwarancją Skarbu Państwa lub BGK)

W praktyce restrukturyzacyjnej i naprawczej jednym z najbardziej pożądanych instrumentów zewnętrznego finansowania jest kredyt preferencyjny, którego udzielenie wspierane jest mechanizmem publicznoprawnym w postaci gwarancji Skarbu Państwa lub Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Takie kredyty, w przeciwieństwie do produktów stricte komercyjnych, służą celom systemowym, tj. utrzymaniu miejsc pracy, zachowaniu ciągłości działania podmiotów strategicznych lub ograniczeniu skutków kryzysów gospodarczych.

Z perspektywy przedsiębiorcy znajdującego się w sytuacji nadmiernego zadłużenia, kredyt z gwarancją BGK może stanowić ratunek dla płynności finansowej, podstawę do zawarcia układu z wierzycielami, a niejednokrotnie także sposób na uniknięcie upadłości lub przejęcia kontroli przez inwestora deklarującego: kupię firmę z długami lub warunkującego inwestycję słowami: zmienię prezesa, ale tylko po uruchomieniu finansowania pomostowego.

2. Podstawy prawne i instytucjonalne funkcjonowania kredytów preferencyjnych

a) Ustawa o poręczeniach i gwarancjach Skarbu Państwa

Zasadniczym aktem prawnym regulującym zasady udzielania gwarancji przez Skarb Państwa jest ustawa z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1329).

Zgodnie z art. 1 ustawy, gwarancje mogą być udzielane w celu:

  • zabezpieczenia finansowania działań wspierających stabilność rynku pracy,

  • realizacji programów rozwoju gospodarczego lub restrukturyzacyjnego,

  • zapewnienia ciągłości świadczenia usług publicznych przez kluczowe przedsiębiorstwa.

b) Akty wykonawcze i regulacje sektorowe BGK

Bank Gospodarstwa Krajowego działa w oparciu o ustawę z dnia 14 marca 2003 r. o BGK oraz szereg programów rządowych, takich jak:

  • „Kredyt na innowacje technologiczne” (POIR),

  • „Kredyt z gwarancją de minimis” (dla MŚP),

  • „Kredyt płynnościowy z gwarancją FGP”,

  • „Gwarancje Factoringowe” (FG POIR),

  • „Fundusz Gwarancji Kryzysowych” (Tarcza Finansowa PFR – wspólnie z BGK).

3. Konstrukcja kredytu preferencyjnego – istota gwarancji

Kredyt preferencyjny charakteryzuje się:

  • obniżonym oprocentowaniem (często z dopłatami do odsetek z budżetu państwa lub środków UE),

  • zabezpieczeniem spłaty w formie gwarancji – częściowej (np. 60–80%) lub pełnej,

  • wydłużonym okresem spłaty, z możliwym okresem karencji,

  • łatwiejszym dostępem do finansowania dla firm o pogorszonej zdolności kredytowej.

Gwarancja Skarbu Państwa lub BGK nie zwalnia dłużnika z odpowiedzialności za spłatę, lecz powoduje, że w razie niewypłacalności to państwo zaspokaja roszczenia banku w części, przejmując prawa wierzycielskie wobec dłużnika.

4. Zastosowanie kredytów preferencyjnych w restrukturyzacji i oddłużaniu

a) Kredyt jako źródło finansowania układu

Zgodnie z art. 156 pkt 5 ustawy – Prawo restrukturyzacyjne, propozycje układowe mogą przewidywać spłatę zobowiązań z wykorzystaniem środków z kredytu preferencyjnego, co stanowi istotny czynnik dla:

  • zwiększenia szansy przyjęcia układu,

  • budowy zaufania wierzycieli,

  • umożliwienia inwestorowi sformułowania oferty warunkowej (kupię firmę z długami – pod warunkiem pozyskania zabezpieczenia finansowego przez dłużnika).

b) Kredyt pomostowy jako alternatywa dla upadłości

Uzyskanie kredytu preferencyjnego może przesądzić o zdolności dłużnika do kontynuowania działalności gospodarczej – zwłaszcza w przypadkach, gdy:

  • spółka nie posiada aktywów do natychmiastowej likwidacji,

  • wartość przedsiębiorstwa „jako całości” przekracza wartość jego składników (tzw. „going concern value”),

  • istnieje szansa na przeprowadzenie zmiany prezesa i zarządu przy jednoczesnym utrzymaniu załogi.

5. Warunki uzyskania kredytu z gwarancją publiczną

Proces aplikowania o kredyt preferencyjny obejmuje:

  1. złożenie wniosku kredytowego do banku komercyjnego współpracującego z BGK lub z Ministerstwem Finansów,

  2. złożenie wniosku o gwarancję (zazwyczaj jako załącznik do dokumentacji kredytowej),

  3. ocenę zdolności kredytowej i ryzyka inwestycyjnego,

  4. ewentualne zabezpieczenia majątkowe (hipoteka, zastaw, poręczenie osób trzecich),

  5. zawarcie umowy kredytowej z gwarancją i wypłata środków.

BGK może żądać dokumentów restrukturyzacyjnych: planów naprawczych, harmonogramu spłaty zadłużenia, opinii doradcy restrukturyzacyjnego, potwierdzenia braku zaległości wobec ZUS i US.

6. Ograniczenia i wykluczenia – kiedy gwarancja nie przysługuje?

Gwarancja Skarbu Państwa lub BGK nie jest udzielana, jeżeli:

  • dłużnik znajduje się w stanie upadłości (z wyjątkiem pre-pack),

  • prowadzone jest wobec niego postępowanie egzekucyjne,

  • występują zaległości podatkowe lub z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne (chyba że rozłożone na raty),

  • spółka działa w branży wykluczonej ze wsparcia publicznego (np. hazard, produkcja broni, sektor węglowy – z wyjątkami).

7. Przykład praktyczny – kredyt preferencyjny jako narzędzie ratunkowe

Spółka „GREENLINE ENERGY” sp. z o.o., zajmująca się instalacją fotowoltaiki, znalazła się w trudnej sytuacji płynnościowej wskutek przerwania łańcucha dostaw i zaległości wobec wykonawców. Równolegle rozpoczęto negocjacje z inwestorem (kupię firmę z długami), który warunkował wejście kapitałowe:

  • uzyskaniem kredytu pomostowego min. 2 mln zł z gwarancją BGK,

  • zmianą prezesa na osobę wskazaną przez fundusz inwestycyjny.

Spółka złożyła wniosek do Santander Banku o kredyt z gwarancją de minimis na 3 lata. Po 6 tygodniach i pozytywnej ocenie planu restrukturyzacyjnego, kredyt został uruchomiony, co umożliwiło spłatę zaległości ZUS i przyjęcie układu. Transakcja sprzedaży 80% udziałów została sfinalizowana po zatwierdzeniu układu przez sąd.

Kredyt preferencyjny, wsparty gwarancją Skarbu Państwa lub BGK:

  • stanowi kluczowe źródło finansowania pomostowego dla firm zagrożonych niewypłacalnością,

  • może być warunkiem koniecznym dla zawarcia układu z wierzycielami i utrzymania działalności,

  • ułatwia przygotowanie spółki do transakcji typu jak sprzedać zadłużoną spółkę,

zwiększa atrakcyjność inwestycyjną w oczach nabywcy (kupię firmę z długami, o ile zobowiązania zostaną zabezpieczone).

Nie chcesz sprzedawać spółki lub firmy? Skorzystaj z innej formy pomocy i uratuj swój biznes!

Firma Bez Długów

Specjalizujemy się w procedurze sprzedaży spółek, co może stanowić optymalne rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu

Kontakt z nami

Zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta od poniedziałku do piątku 08:00 – 16:00.

W sprawach nagłych

© 2025 · Firma Bez Długów · Wszelkie prawa zastrzeżone.

Litera A:

  • Abonament finansowy
  • Absolutorium dla zarządu
  • Akcja kredytowa
  • Aktywa obrotowe
  • Amortyzacja długu
  • Analiza finansowa
  • Aport
  • Aspiracje kredytowe
  • Audyt zadłużenia
  • Autonomia finansowa

Litera B:

  • Bariery finansowe
  • Bilans długu
  • Bilans płynności
  • Budżetowanie
  • Bieżąca wartość netto (NPV)
  • Bieżąca zdolność kredytowa
  • Błędy inwestycyjne

 

Skorzystaj z darmowej konsultacji prawnej!

Zadzwoń i umów się na konsultację!