Firma Bez Długów
Specjalizujemy się w procedurze sprzedaży spółek, co może stanowić optymalne rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Kontakt z nami
Zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta od poniedziałku do piątku 08:00 – 16:00.
Gmina, jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego, jest podmiotem prawa publicznego, posiadającym osobowość prawną oraz zdolność do samodzielnego wykonywania zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej. Z uwagi na charakter swojej działalności, gmina bardzo często występuje w relacjach cywilnoprawnych i publicznoprawnych jako wierzyciel względem podmiotów prowadzących działalność gospodarczą — przede wszystkim w zakresie należności z tytułu:
Z powyższych tytułów gmina może stać się jednym z istotnych wierzycieli w postępowaniu restrukturyzacyjnym prowadzonym wobec przedsiębiorcy – w szczególności wobec spółek prawa handlowego prowadzących działalność na obszarze gminy. Status ten wiąże się ze specyficzną pozycją w postępowaniu – gmina występuje bowiem zarówno jako podmiot publicznoprawny, jak i jako podmiot prawa prywatnego, co ma wpływ na sposób uznania wierzytelności, zasady ich zaspokajania oraz możliwość głosowania nad układem.
Wierzytelności przysługujące gminie można podzielić według ich charakteru na:
W przypadku restrukturyzacji, podstawowe znaczenie ma rozróżnienie, które z wierzytelności gminy mogą zostać objęte układem. Wierzytelności publicznoprawne co do zasady mogą być objęte układem wyłącznie za zgodą wierzyciela (art. 150 ust. 2 PrRes), co oznacza, że gmina ma możliwość zablokowania układu w zakresie tych należności, chyba że udzieli zgody na ich restrukturyzację.
Gmina jako wierzyciel w postępowaniu restrukturyzacyjnym posiada szereg uprawnień oraz obowiązków, w tym:
Warto podkreślić, że gmina nie posiada statusu organu nadzorczego postępowania, ale jej głos w postępowaniu może być decydujący – zwłaszcza w sytuacji, gdy suma jej wierzytelności ma istotny wpływ na osiągnięcie progu większości koniecznego do przyjęcia układu.
Wierzytelności publicznoprawne objęte układem wymagają uzyskania zgody gminy na objęcie ich postanowieniami układowymi. Brak takiej zgody może uniemożliwić zatwierdzenie układu w danym zakresie, co w praktyce oznacza, że dłużnik będzie musiał spłacić te zobowiązania w całości, niezależnie od zatwierdzenia układu wobec innych wierzycieli.
Jednocześnie gmina jako wierzyciel może wyrazić zgodę na objęcie wierzytelności publicznoprawnych układem w sytuacji, gdy przedstawiony przez dłużnika plan restrukturyzacyjny rokuje rzeczywistą możliwość spłaty choćby części zadłużenia. W takiej sytuacji udział gminy staje się kluczowy dla powodzenia procesu restrukturyzacyjnego.
Doświadczenia praktyczne wskazują, że rola gminy jako wierzyciela może mieć charakter zarówno wspierający, jak i obstrukcyjny. Wszystko zależy od postawy organów samorządu terytorialnego, stopnia zaległości dłużnika oraz lokalnego kontekstu społeczno-politycznego.
Gmina, która świadomie i aktywnie uczestniczy w postępowaniu, może wspierać działania restrukturyzacyjne, rozkładać należności na raty, wyrażać zgodę na objęcie ich układem, a nawet udzielać gwarancji lub ulg w opłatach lokalnych, jeśli leży to w jej interesie gospodarczym (np. zachowanie miejsc pracy, ciągłość usług, wpływy podatkowe w dłuższym horyzoncie czasowym).
Z drugiej strony, brak aktywnego udziału gminy lub sztywne podejście fiskalne może prowadzić do zablokowania możliwości zawarcia układu, co skutkuje upadłością i pogorszeniem sytuacji wszystkich uczestników – w tym samej gminy, która nie odzyska wówczas żadnych lub jedynie marginalne kwoty.
Dla właścicieli spółek borykających się z nadmiernym zadłużeniem wobec jednostek samorządu terytorialnego, gmina staje się strategicznym partnerem, którego stanowisko może zdecydować o powodzeniu lub niepowodzeniu całego procesu oddłużenia.
W przypadku, gdy planowana jest kontrolowana likwidacja lub sprzedaż aktywów, celem uporządkowania struktury grupy kapitałowej, warto rozważyć podjęcie negocjacji z gminą na wczesnym etapie i włączenie jej do procesu decyzyjnego. Takie działanie może stanowić element planu naprawczego lub transakcyjnego, który umożliwi właścicielowi wycofanie się z nierentownej jednostki i pozbycie się zadłużonej spółki w sposób zgodny z interesem lokalnym.
Spółka komunalna prowadząca działalność w zakresie transportu miejskiego w średniej wielkości mieście, po utracie płynności złożyła wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego. Znaczna część jej zadłużenia dotyczyła zobowiązań wobec gminy – z tytułu dzierżawy zajezdni, opłat za użytkowanie wieczyste oraz zaległości podatkowych.
W toku postępowania rada gminy, na wniosek burmistrza, wyraziła zgodę na:
Dzięki aktywnej postawie gminy oraz elastycznemu podejściu do propozycji układowych, udało się przyjąć układ i uratować przedsiębiorstwo. Jednocześnie gmina zabezpieczyła przyszłe wpływy z podatków i utrzymała komunikację miejską bez konieczności jej reorganizacji. Dla zarządu spółki sanacyjnej, postępowanie to stało się okazją do uporządkowania zadłużeń, a dla właściciela – do kontrolowanego przekazania działalności operacyjnej innemu podmiotowi, zgodnie z wcześniej przygotowaną strategią jak pozbyć się zadłużonej spółki.
Rola gminy jako wierzyciela w postępowaniu restrukturyzacyjnym jest szczególna – wynika zarówno z charakteru jej zobowiązań, jak i z pozycji prawnej w systemie administracyjnym. Gmina może być zarówno istotnym partnerem w planie naprawczym, jak i nieprzejednanym uczestnikiem procesu, zdolnym do zablokowania zawarcia układu.
Z perspektywy profesjonalnego doradztwa restrukturyzacyjnego, skuteczna współpraca z gminą wymaga zrozumienia jej interesu lokalnego, znajomości wewnętrznych procedur decyzyjnych, a także transparentnej komunikacji i argumentacji prawno-ekonomicznej. Właściwie przeprowadzony dialog może przesądzić o tym, czy układ zostanie przyjęty i czy spółka dłużna otrzyma szansę na restrukturyzację, sprzedaż lub uporządkowaną likwidację.
W tym kontekście, udział gminy w postępowaniu nie tylko wpływa na jego wynik, ale również może być kluczowym elementem strategii właścicieli, którzy chcą zgodnie z prawem i z poszanowaniem interesu społecznego odpowiedzieć na pytanie: jak pozbyć się zadłużonej spółki — w sposób racjonalny, bezpieczny i zrównoważony.
Specjalizujemy się w procedurze sprzedaży spółek, co może stanowić optymalne rozwiązanie dla Ciebie i Twojego biznesu
Zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Obsługi Klienta od poniedziałku do piątku 08:00 – 16:00.
© 2025 · Firma Bez Długów · Wszelkie prawa zastrzeżone.
Skorzystaj z darmowej konsultacji prawnej!